23.10.2023 Blogginlägg 4 kommentarer

Podcast med mig om Hasslers utredning

I fredags, 20 oktober, blev jag intervjuad av Mats-Ola Larsson som gör podcasten OmEV åt Swedish Electromobility Centre.

På dryga 27 minuter försöker jag och Mats-Ola reda ut vad EUs klimatpolitik innebär för Sverige, hur jag ser på förslagen i John Hasslers klimatutredning och vad jag tycker är viktigast inom klimatpolitiken just nu.

Du hittar podcasten här.

4 Svar to “Podcast med mig om Hasslers utredning”

  1. Magnus Nilsson skriver:

    Syftet med utsläppshandel är inte att göra fossilbränslen dyrare, utan att begränsa och till sist helt stoppa användningen (eller snarare utsläpp av fossil koldioxid).
    Konsekvensen lär dock bli att soppan blir dyrare. Så länge efterfrågan på fossila bränslen är hög kommer priset på utsläppsrätter att vara högt.
    Regeringen? Nej, det är svårt att föreställa sig att dagens regering, som är beroende av SD, kommer att driva den klimatpolitik som krävs. Kruxet för regeringen är att den nya EU-lagstiftningen (som beslöts under det svenska ordförandeskapet!) inte tillåter Sverige att driva en slapp klimatpolitik.

  2. Margareta Blomberg skriver:

    Är inte den huvudsakliga effekten av utsläppsrätterna att priset på drivmedel stiger, precis som reduktionsplikten och drivmedelsskatten? Vad skulle få den här regeringen att vilja införa ett sådant system?

  3. Magnus Nilsson skriver:

    Det är drivmedelsföretagen som kommer att bli skyldiga att lämna in utsläppsrätter i det nya utsläppshandelssystemet. För varje kubikmeter fossil villaolja, diesel, bensin etc som de säljer måste dessa företag lämna in utsläppsrätter motsvarande det utsläpp av fossil koldioxid som förbränningen av bränslena orsakar. Utsläppsrätterna kan de skaffa sig antingen vid de offentliga auktioner som anordnas eller på andrahandsmarknaden. De samlade utsläppen av fossil koldioxid från de verksamheter som omfattas av systemet kan aldrig bli större än utgivningen av utsläppsrätter, som successivt kommer att minska och helt upphöra om knappt 20 år. Politikerna bestämmer hur stora utsläppen blir. Vad som sker med oljepriset, valutakursen, konjunkturen etc betyder ingenting.
    Deltagarna blir i princip samma företag som idag betalar in energi- och koldioxidskatt till staten, så det är ingen jätterevolution.
    Företagen har inte stort annat val än att övervältra kostnaden för utsläppsrätterna på köparna av de fossila bränslena. Systemet kommer att höja priset på drivmedel, och stärka konkurrenskraften för biodrivmedel, elfordon etc.

  4. Richard Holmqvist skriver:

    Tack för upplysande podd!
    Du talade om att systemet med utsläppsrätter med nödvändighet håller utsläppen inom dessa rätter. Vilka är det som enligt förslaget kommer att inneha de rätter som berör vägtrafiken?
    Vilka åtgärder kan man vänta sig att innehavarna av dessa rättigheter kommer att vidta för att säkerställa att utsläppen inte överskrider rätterna? Naturligtvis kan de finnas olika alternativ, men vilka är de troligaste?

Lämna en kommentar


Warning: Use of undefined constant kriesi_pagination - assumed 'kriesi_pagination' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/nilssonproduktion.se/public_html/wp-content/themes/cubit/single.php on line 43